نبض ارز ایران

ژانویه 29, 2018

💠 نبض ارزی ایران در دبی کُند شد؛

💠 عبور دلار از مرز ۴۵۰۰ تومان

💠 یورو ۵۶۰۰ تومان و سکه ۱ میلیون و پانصد و ۱۲ هزار تومان شد

✳️ دلار مرز ۴۵۰۰ تومان را هم پشت‌سر گذاشت. دیروز هر دلار امریکا در بازار آزاد با جهش ۶۰ تومانی به ۴۵۱۸ تومان رسید. جهشی که برای سایر ارزهای عمده بازار نیز رقم خورد. دراین روز یورو با رشد ۳۳ تومانی از مرز ۵۶۰۰ تمان گذر کرد و به ۵۶۰۵ تومان رسید. پوند نیز که هفته هاست از خط ۶ هزار تومان عبور کرده است با ۲۵ تومان رشد به ۶۱۷۳ تومان رسید. اما نکته جالب‌تر در بازار ارز نرخ درهم است که به اعتقاد کارشناسان قیمتی به مراتب بالاتر از نرخ واقعی خود دست به دست می‌شود. دیروز این ارز با ۴تومان رشد به ۱۲۳۹ تومان رسید.

✳️ دلایل رشد نرخ ارز
۱۹ دی ماه امسال بود که رایزن بازرگانی ایران در عمان از کوچ شرکت‌های تجاری ایرانی از دبی به عمان به‌دلیل تصویب و اجرای قانون مالیات برارزش افزوده امارات خبر داد.
به گفته عباس عبدالخانی وضع قانون مالیات ارزش‌افزوده در امارات‌متحده‌عربی منجر به ایجاد نارضایتی در میان بازرگانان ایرانی شده است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بزودی شاهد کوچ شرکت‌های تجاری ایرانی از دبی به عمان باشیم. وضع قانون مالیات ارزش‌افزوده و به‌دنبال آن اخذ مالیات پنج درصدی برای نخستین بار در امارات‌متحده‌عربی از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی، برای بسیاری از کالاها و خدمات از جمله حساب‌های بانکی اعلام شده است. دلیل اصلی اعمال این مالیات جدید جبران و تأمین بخشی از کاهش درآمدهای نفتی در بازارهای جهانی اعلام شده است. این درحالی است که پیش از این سرمایه‌گذاران خارجی از پرداخت مالیات در این کشور معاف بودند. درحال حاضر عمان، اعمال مالیات ارزش‌افزوده را به سال ۲۰۱۹ موکول کرده است. حال این تصمیم جدید امارات و تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده روی صرافی‌های ایرانی مستقر در دبی و درنتیجه بازار آزاد ارز ایران تأثیر مستقیم گذاشته است.

✳️ سکه همچنان بالای ۱٫۵ میلیون تومان
هرچند در بازار سکه،برخی از اقلام با ثبات قیمتی همراه بود ولی اقلام اصلی با رشد قیمت دیروز را به پایان بردند. دراین روز هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با ۹ هزار و ۵۰۰ تومان رشد به یک میلیون و ۵۱۲ هزار تومان رسید. درمقابل سکه تمام طرح قدیم بدن هیچ تغییری نرخ یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان را به نمایش گذاشت. نیم سکه نیز با رشد هزار تومانی قیمت به ۷۳۰ هزار تومان رسید. ولی ربع سکه و سکه گرمی تغییری نداشتند و به ترتیب ۴۲۶ و ۲۸۲ هزار تومان قیمت خوردند. دراین روز هرگرم طلای ۱۸عیار نیز با ۹۹۳ تومان افزایش به ۱۴۱هزار و ۳۸۲ تومان رسید. درحالی برخی از اقلام اصلی سکه و طلا با رشد قیمتی مواجه شد که دیروز اونس جهانی طلا با حدود ۱٫۵دلار افت همراه بود ولی رشد نرخ دلار توانست قیمت‌ها را در بازار ارز بالا ببرد.

✳️ نیم نگاه
یک عامل فنی طی روزهای اخیرتأثیر زیادی بر بازار ارز ایران داشته است این عامل فنی که رابطه خاصی هم
با مسائل اقتصادی و سیاسی ندارد به ایجاد مشکلات جدی برای صرافی‌های دبی مربوط می‌شود
دبی از ۴۰ سال گذشته یکی از لنگرگاه‌های اصلی مبادلات ارزی ایران به شمار می‌رود و ایجاد کندی یا وقفه در نقل و انتقالات ارزی از این رهگذر بر بازار آزاد ارز داخلی نیز تأثیر می‌گذارد

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *